poniedziałek, 30 grudnia 2019

SUPRAMOLECULAR MUSIC – MUZYKA NADCZĄSTECZKOWA a STEERAGE - fundacja TNS

SUPRAMOLECULAR MUSIC – MUZYKA NADCZĄSTECZKOWA a STEERAGE
„Od roku 2000 TNS Records RXS realizuje program nowej improwizacji – którego założeniem jest poruszenie problemu percepcji muzycznej, percepcji dźwięku oraz poszukiwanie jakości brzmieniowych.” (Marek Rogulski 2000)


Występ Rogulus X Szwelas und Gos + Czerkas + Ika _ STEERAGE ika na Space Fest był dedykowany współczesnemu problemowi przeżywania końca kultury. Pojęcie hauntologii (za Derridą), (widmologii) popularyzowane było między innymi przez zmarłego rok temu Marka Fischera – badacza kultury cyfrowej, masowej i niezależnej. „K-punk uważał, że kultura umarła wraz z końcem XX wieku, a to, co mamy teraz, jest jedynie przeżywaniem żałoby [...] Fisher tłumaczył hauntologię jako tęsknotę za utraconymi przyszłościami – wersjami przyszłości, na które wszyscy czekali, ale które nie nadeszły.” Kontekstem i punktem odniesienia dla tych rozważań były pesymistyczne konstatacje na temat realiów kapitalistycznego społeczeństwa – tęsknimy do ideałów modernizmu, które nigdy nie nadeszły – są niejako utraconą przyszłością (marzeniem o „rzeczywistej' demokracji i pluralizmie.)

Steerage – (sterowanie uwagą społeczną) to pojęcie wprowadzone przez Marka Rogulskiego w odpowiedzi na wyczerpywanie się pojęcia performans (nieaktualność wobec aktualnego stanu wiedzy, stanu założeń i oczekiwań, - konieczności „wejścia w rolę” – wreszcie problemu wytwarzania kolektywnych halucynacji – procesu percepcji i interpretacji) Steerage osiągany poprzez „zgrzytanie intelektualne” - domniemanie chaosu pojęć wziętych z teorii muzyki: Plunder zombie, Colective hallucinations, Hipnagogika, Music mummy, Horror concrete – sprężone w Wielkim Zderzaczu ArtHadronów (Marek Rogulski 2018).,
Marek Rogulski, all rights reserved. TNS/ ICS/ AHE, 2019

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz