Wykład
SUPRESJE I APOSTROPH'Y Marka Rogulskiego
w GGM na finisażu wystawy z
okazji 30 lecia działalności.
W
ramach wykładu autor przedstawił swoje artystyczne strategie
działań.
Zaprezentowane
były 4 projekty realizowane w oparciu o fundację TNS: - Projekt
Poza Postmodernizm, Virtual, Producenci kontekstów w obliczu
przemian oraz Engram i Potęgowanie. W ramach tego ostatniego
projektu wygenerowana została w roku 2015 koncepcja powołania
Instytutu Cybernetyki Sztuki.
Najważniejszy
projekt o charakterze kluczowym to Poza Postmodernizm, który jest
realizowany od roku 1999.
Marek Rogulski. otwarcie wystawy Poza Postmodernizm. CSW Warszawa. 2000 fot. wszystkie prawa zastrzeżone. tns
W
ramach prezentacji Rogulski przedstawił dokumentacje swoich działań,
m.in z początku lat 80 – takie jak zrealizowane w roku 1983 akcje
społeczne, modele hominidów oraz akcje które odbyły się w lasach
moreny polodowcowej wokół Trójmiasta. Obecnie tereny te są
miejscem dział n Galerii Spiż 7 oraz ICS /Instytutu Cybernetyki
Sztuki/.
Marek Rogulski. 1990 - 2013 ewolucja działań fundacji TNS galeria c14, autodafe, spiż 7. wszystkie prawa zastrzeżone. tns
Przywołane
zostały także działania z okresu wcześniejszego - inspiracje
sięgające lat 70 tych – komiks Jujki pt: Kajko i kokosz w
kosmosie z ideą Instytutu badań różnych naukowych. Inna pozycją
była książka Desmond Morris - „Naga małpa” poruszająca
zagadnienia z pogranicza socjologii i antropologii kulturowej wydane
w Polsce w latach 70tych. Z roku 1985 pochodzi zdjęcie artysty pt:
Mleczaki – zaprezentowane na wystawie Supresja i Apostroph'y w GGM.
Tytul tej pracy został przetworzony na potrzeby wystawy - „Mleczaki
– z(r')ęby ewolucji” i zestawiony z oryginalnym fotosem
reklamowym do filmu „Walka o Ogień”, J. J. Annauda, który w
Polsce był prezentowany w kinach roku 1983 (fotos znajduje się w
obecnie w archiwum fundacji TNS).
Opowieść
o latach 70tych i 80tych była wprowadzeniem do zagadnienia
współczesnej metodologii artystycznej – w nawiązaniu do projektu
kuratorki Patrycji Ryłko z GGM, pt: „Nie ma już dzikich plaż”.
Autor
ujął postmodernizm w postaci metafory - „ Spiżarni smaków” –
po które współcześnie sięgamy w ramach różnych dostępnych
konwencji i metod artystycznych. Nawarstwianie odbywa się w
recyklingu idei, mixowaniu znaczeń, w procesach hybrydyzacji oraz
tworzenia baz danych.
Marek Rogulski. otwarcie wystawy Supresja i Apostrophy. GGM Gdańsk, 2016 fot. Piotr Grdeń. wszystkie prawa zastrzeżone. tns
Swoja
strategię czyli proces twórczy autor opisał jako próbę wydobycia
wartości psychologicznej w procesie transformacji potencjałów aby móc samemu stawiać hipotezy w oparciu o
osobiste doświadczenie. Przykładem była prezentacja wybranych realizacji autora jak i
inicjatyw galeryjnych z okresu 1990- 2016, które były realizowane głównie
oparciu o fundacje TNS.
Opr.
(tns) wszystkie prawa zastrzeżone. 2016
Marek Rogulski. otwarcie wystawy Supresja i Apostrophy. GGM Gdańsk, 2016. fot. Piotr Grdeń. wszystkie prawa zastrzeżone. tns
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz