MUESSEUM
– dwie strzałki czasu i pół.
(MUESSEUM - Palindrom)
wystawa Marka Rogulskiego w ICS_ MUESSEUM – dwie strzałki czasu i pół.
Aktualnie mija 20 lat działalności galerii Spiż 7 oraz 25 lat działań organizatora - Fundacji TNS - jednej z pierwszych w Gdańsku fundacji o profilu artystyczno-społecznym.
Projekt MUESSEUM – dwie strzałki czasu i pół koncentruje się na problemie tworzenia się wiedzy i jej utrwalania w
systemie wymiany energii.
Wystawa
jest pytaniem o funkcję rzeźby w procesie konstytuowania się
wiedzy o instytucjach, wiedzy o kulturze i o sztuce. Istotnym
wizualnie elementem instalacji są podpory stalowe stanowiące
swoisty system równoważni dla sił fizycznych wynikających z
relacji pomiędzy częściami składowymi. W tym ujęciu chodzi o
narrację związaną z historią sztuki rozumianą jako proces
montowania klatek różnych „filmów”. Przeskalowane formy
projektorów naświetlają niejako te tworzące się filmy na temat
historii, ludzkich starań i pomyłek.
Filmy, w których „wspinaczka”
po elementach utrwalonych śladów pamięciowych splata się z
odpadami towarzyszącymi ich „produkcji” oraz środkami
spożywczymi niezbędnymi w procesie dostarczania energii badaczom i
artystom - rozumianym tu jako organizmy żywe dla których
funkcjonowania niezbędne jest dostarczanie energii.
Pytanie
o to jak konstruujemy nasze wyobrażenia na temat tego czym jest
wiedza i czym jest sztuka jest równie istotne jak środki
artystyczne zaangażowane w postawienie tego pytania. Paradoks
metodologiczny wiedzy i sztuki wybrzmiewa z zderzeniu się ludzkiego
pragnienia bycia wszechwiedzącym a niemożliwością jego
realizacji: Sytuujące się pozornie na przeciwstawnych biegunach
stwierdzenia „Jestem Bogiem” i „Jestem Kłamcą” są
stwierdzeniami paradoksalnymi - zarazem fałszywymi jak i
prawdziwymi.
Stany
„bycia” i „niebycia” są wyzwaniem intelektualnym związanym
już z badaniem zjawisk fizycznych na poziomie subatomowym –
falowo-korpuskularnym.
Kluczowym
pojęciem wywodzącym się z tej sfery nauki jest
„Prawdopodobieństwo”. Podkreśla się rolę obserwatora; to akt
uwagi zewnętrznego obserwatora sprawia, iż któryś z wariantów
staje się możliwy. ( fenomen tzw: Kota
Schrödingera
w
fizyce kwantowej).
Fakt,
iż wszyscy, jak nam się wydaje widzimy to samo, jest wynikiem
testów sprawdzalności doświadczeń zmysłowych oraz interpretacji
nałożonej na obraz tworzący się w mózgu.
Ten
namysł nad relacjami ma mieć swoje dalsze konsekwencje. Stalowe
elementy podpór i kratownic zostaną w dalszym etapie zmontowane w
bramę rzeczywistego MUESSEUM, które tworzę w oparciu o fundację
TNS i w ramach Instytutu Cybernetyki Sztuki w Gdańsku Osowie na ul.
Komandorska 26.
Jest
to zatem postawienie pytania o moc sprawczą działania
artystycznego. Planowane dosłowne wmontowanie rzeźbiarskich
elementów instalacji w konstrukcję fizycznego MUESSEUM w Gdańsku
każe szerzej spojrzeć na instalację artystyczną realizowaną w
przestrzeni Oranżerii. Jej powstanie nie jest już tylko
intelektualno-artystyczną aberracją czy też badawczym namysłem,
ale funduje fizyczną tkankę pod koncept i budynek MUESSEUM w
Gdańsku.
Taka rzeźba to nie tylko artefakt przeznaczony do
oglądania, to nie tylko artefakt i fantom sytuacyjno-relacyjny
przeznaczony do kształtowania wyobraźni relacji międzyludzkich
ale także fizyczny, realny konstrukt instytucji mającej
archiwizować i programować świadomość sztuki w przestrzeni
społecznej.
To „wymuszenie” aktem woli jednej z opcji zawartej w
sensie Prawdopodobieństwa – symboliczne i realne ożywienie „kota
Schroedingera” aktem uwagi skoncentrowanym na idei MUESSEUM.
Marek
Rogulus Rogulski. all rights reserved. TNS. 2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz