W
roku 2014 mija 20 lat od powstania Ośrodka Badań Przestrzeni Wewnętrznej przy
fundacji TNS. Działalność OBPW stała się jednym z filarów dla realizacji
projektu Poza Postmodernizm (od 1999), w ramach którego prowadzi się rozważanie
nad ewolucją świadomości oraz bada potencjalne możliwości przekroczenia
światopoglądu postmodernistycznego.
Marek Rogulski. OBPW. Art history_ reverse of rotation. Wystawa Syntax, Galeria Spiz 7. 2014
Od
roku 2010 fundacja TNS prowadzi także dwa projekty uzupełniające dla realizacji
projektu Poza Postmodernizm, w których skupia się na społecznych i kulturowych aspektach współczesności.
Przy
tej okazji przypominamy wystawę ‘Von hieeer aus?’ z roku 2012 zorganizowaną w
galerii Spiż7 w ramach projektu pt: 'Producenci kontekstów w obliczu przemian'.
Wystawa
została zrealizowana przy okazji 20-lecia działalności fundacji TNS /Tysiąc
Najjaśniejszych Słońc/.
Von hieeer aus ? – the exibition / Gallery Spiż 7. Gdańsk. 2012
In 2012 it has been 20 years since the establishment of the TNS foundation.
On this occasion three exhibitions were organized in Spiż 7 gallery: Von hieeer aus?, Anticipations and Virtual -The dictatorship of the experiment.
The exhibitions formed a logical
sequence: from a local dimension to
the global, from general historical
processes to specialized techniques of analysis, research and development
of these processes. It should be added, however, that reading of these exhibitions
can be bidirectional. Anticipations functions only as a conceptual keystone in this system.
Europa, Europa. Andrzej Dudek Durer, Autoobserwator I, 1999
Europa, Europa. Sławek Góra, Autoportret, 2006, Von hier aus., 1992
Exhibition Von hieeer aus? was
conceived as a kind of game with historical context and an attempt to win the current
time by developing intellectual and artistic potential in a
difficult for Europe time of crisis The title alluded ironically
to the exhibition which was held in 1984 in Dusseldorf,
and which defined the phenomenon of art
of the 1980s called the New Expression. Also
in Gdansk exhibition
it was important to show the relationship
of current views about
the art with the course of
historical and cultural processes.
Europa, Europa. Natalia LL, Marzenia Brunchildy, 1994, Tęcza, 2010
The basic premise of this exhibition was to highlight several
aspects of the socio-cultural reality.
Such approach seems to be a prerequisite for successful effort at redefining the reality.
The Hypertext narrative helped, through contemporary works as well as those at
the turn of the seventies and eighties, the eighties and nineties - reflect on the potential
of contemporary Polish art.
Europa, Europa. Julita Wójcik, Czyjś Haimat, 2006
The exhibition - a short-term,
ephemeral event - was organized without any support of public funds. The
questions about the potential of Polish
art were formulated in degraded space, among the ruins of the Granary Island in Gdansk, which was also aimed at highlighting the specificity of Polish art in a particular geopolitical context.
Europa, Europa. Andrzej Partum, Milczenie avangardowe, 1978, I'm Partum, 1982, Marek Niemirski, Projekt Kolekcja, od 1993
The exhibition was constructed around four thematic categories and each category was also a specific field
of play between
selected works:
1. Europe, Europe: Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski, Julita Wójcik.
2. Global Dream: Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal.
3. Prospects of Transformation: Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski and WL, Dorota Nieznalska,
1. Europe, Europe: Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski, Julita Wójcik.
2. Global Dream: Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal.
3. Prospects of Transformation: Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski and WL, Dorota Nieznalska,
Zygmunt Piotrowski, Wojciech Zamiara.
4. Gdansk 'Archive' / Documentation: Jacek Niegoda and Mikołaj Jurkowski, C 14 gallery,
4. Gdansk 'Archive' / Documentation: Jacek Niegoda and Mikołaj Jurkowski, C 14 gallery,
Witosław Czerwonka and Wojciech Zamiara,
Tot Art, Pampers
Maxi.
The IZES concert: Jowita Cieślikiewicz, Michał Gos, Izes, Ewa Kaszuba, Rogulus, Irek Wojtczak.
The IZES concert: Jowita Cieślikiewicz, Michał Gos, Izes, Ewa Kaszuba, Rogulus, Irek Wojtczak.
Global Dream, Justyna Koeke. Monument, 2008, Perf. Hertz.
The exhibition was
accompanied by Marek Rogulski’s text: The universe is not a place for quiet contemplation
of postmodernism. Its fragments have appeared on www.Obieg.pl. This text, inter alia, has taken into consideration the
potential contribution of Polish
art to the global culture.
According to the author: The contribution will definitely not be
based on the values of a cultural, exotic, open-air
museum. The added value can only
arise from a bold
vision, the strength of which lies in the awareness of existing between East and West and the idea heritage related to them. The thread of the project
Beyond Postmodernism has been undertaken, which directs the recipient to
the issue of a new understanding of spirituality. This spirituality
is non-reactive – it is evolutionary:
post conservative and trans liberal at the same time. Post-modern concepts of egalitarianism, pluralism and participation
are included in a broader - cosmocentric
- vision of the development of
consciousness.
Curator: Marek Rogulski
The exhibition was organized by TNS Foundation with the help of the Baltic Sailors Society.
Global Dream. Jerzy Kosałka, CosalCa, 2012, Kosałce Naród,1995
Von hieeer aus ? - wystawa. / Galeria Spiż 7.
Gdańsk. 2012
W
roku 2012 minęło 20 lat od powstania fundacji TNS. Przy tej okazji w galerii
Spiż 7 odbyły się 3 wystawy: Von hieeer
aus?, Antycypacje i Virtual - Dyktatura eksperymentu. Wystawy
tworzyły pewien logiczny ciąg: od wymiaru lokalnego do globalnego, od ogólnych
procesów historycznych aż po wyspecjalizowane techniki analizy, badania i
kształtowania tych procesów. Trzeba jednak dodać że czytanie tego ciągu wystaw może być dwukierunkowe. Wystawa Antycypacje pełni w tym układzie jedynie
funkcję koncepcyjnego zwornika.
Global Dream. Wilhelm Sasnal, Samochody i ludzie, 2001
Wystawa Von hieeer aus? była w zamyśle
swoistą grą z kontekstem historycznym
jak i próbą wygrania aktualnego czasu
poprzez wypracowywanie potencjału intelektualnego i artystycznego w trudnym dla
Europy czasie kryzysu. Tytuł nawiązywał przewrotnie do wystawy, która odbyła
się w roku 1984 w Dusseldorfie i która definiowała zjawisko sztuki lat 80-tych
zwane Nową Ekspresją. Także w gdańskiej wystawie ważne było ukazanie związku
aktualnych form myślenia o sztuce z przebiegiem procesów historycznych i
kulturowych. Podstawowym założeniem tej wystawy była chęć równoczesnego naświetlenia kilku aspektów
rzeczywistości społeczno-kulturalnej.
Global Dream. Marek Rogulski, Jaki owy światopogląd? 2011. Eurasia_will it fly? 2012
Podejście takie wydaje się być warunkiem
dla podjęcia skutecznych prób redefinicji tej rzeczywistości. Hipertekstowa narracja pozwoliła poprzez
prace współczesne, jak i te z przełomu lat 70/80/90 – prowadzić refleksję nad
potencjałem współczesnej polskiej sztuki. Wystawa miała charakter
krótkotrwałego, efemerycznego zdarzenia i była zrealizowana bez wsparcia z
funduszy publicznych - pytania o potencjał polskiej sztuki stawiane były w
przestrzeni zdegradowanej, wśród ruin Wyspy Spichrzów w Gdańsku, co miało na
celu także uwypuklenie specyfiki polskiej sztuki w konkretnym kontekście
geopolitycznym.
Global Dream. Marek Rogulski, Eurasia_will it fly.,
2012, New Totalism_selftransformation, 20122, New Totalism_selftransformation, 2012
Wystawę skonstruowano wokół czterech kategorii
tematycznych a każda kategoria stanowiła także
swoiste pole gry pomiędzy wybranymi pracami:
1. Europa,
Europa: Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski,
Julita Wójcik.
2. Global Dream: Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal.
3. Prospekty Transformacji: Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski i WL, Dorota Nieznalska,
Zygmunt Piotrowski, Wojciech Zamiara.
4. Gdański ‘Archive’/ Dokumentacje: Jacek Niegoda i Mikołaj Jurkowski, galeria C 14,
Witosław Czerwonka i Wojciech Zamiara, grupa Tot Art, grupa Pampers Maxi.
Koncert IZES: Jowita Cieślikiewicz, Michał Gos, Izes, Ewa Kaszuba, Rogulus, Irek Wojtczak.
Prospekty Transformacji. Jakub Bielawski, performance Schizoid man XXI,2012, wideo Bez tytułu. 2008
Wystawie
towarzyszył tekst Marka Rogulskiego pt: Wszechświat
nie jest miejscem spokojnej kontemplacji postmodernizmu. Jego fragmenty
ukazały się na www.Obieg.pl. W tekście tym
podjęte zostało między innymi rozważanie na temat potencjalnego wkładu polskiej
sztuki do globalnej kultury. Według autora: z
pewnością nie będzie to wkład zasadzający się na wartościach kulturowego,
egzotycznego skansenu. Wartość dodana wyniknąć może jedynie z odważnej wizji,
której siłą jest świadomość istnienia pomiędzy Wschodem i Zachodem i związanym
z nimi dziedzictwem idei. Podjęty zostaje wątek projektu Poza Postmodernizm,
który ukierunkowuje odbiorcę na kwestię nowego rozumienia duchowości. To
duchowość nie-reakcyjna, ale ewolucyjna: postkonserwatywna i transliberalna
zarazem. Ponowoczesne koncepcje egalitaryzmu, pluralizmu i partycypacji zostają
włączone w szerszą – kosmocentryczną - wizję rozwoju świadomości.
Kurator: Marek Rogulski
Fundacja TNS wystawę zorganizowała przy
pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy.
Prospekty Transformacji. Dorota Nieznalska. Rekonstrukcja z dnia 16.12.1981. 2012
Wystawa
Von hieeer aus?
Wystawa
Von hieeer aus? odbyła się w dniach
25/26 maja 2012 w galerii Spiż 7 w Gdańsku i była czwartą z kolei odsłoną
projektu* 'Producenci kontekstów w obliczu przemian'.
Tytuł
prezentacji był przywołaniem głośnej wystawy "Von hier aus" (tłum:
stamtąd; albo: stąd wyjdziemy) jaką zrealizowano w roku 1984 w Dusseldorfie, której
kuratorem był Kaspar Konigh. Wystawa ta zdefiniowała zjawisko sztuki lat
80-tych zwane Nową Ekspresją i ukonstytuowała rangę ówczesnej sztuki
niemieckiej. Nowa Ekspresja stała się wielkim ruchem międzynarodowym. Miała
także pośredni wpływ na kształt politycznej mapy Europy. Fenomen Ekspresji
powstał m.in. dzięki wydatnemu wsparciu kapitałowemu na szczeblu państwowym
jako wyraz wsparcia przez instytucje prądów intelektualnych i artystycznych.
Prospekty Transformacji. Andrzej Miastkowski i WL. Poza Cykl, 1996, Zamknąć Mandelę, akcja. 1990
Bezpośrednie
nawiązanie w tytule gdańskiej wystawy do wydarzenia z roku 1984, było w zamyśle
swoistą ‘grą’ z kontekstem historyczny. Nowa Ekspresja lat 80tych poprzedziła
przemiany polityczno-społeczne w Europie wraz z którymi przeorganizowaniu
uległa mapa polityczna kontynentu.
Odwołując
się do tego fenomenu, wystawa w galerii Spiż 7 miała być rozważaniem nad
możliwościami ‘wygrania’ aktualnego czasu poprzez głos na rzecz wypracowywania
potencjału intelektualnego i artystycznego w trudnym dla Europy czasie obecnego
kryzysu. Jakiś etap transformacji Europejskiej dobiega
końca, inny musi się rozpocząć.
Prospekty Transformacji. Wojciech Zamiara. Płot, 1988, Bsju, baju, 1992
Wystawa,
która niejako stawiała sobie za cel rozważanie nad potencjałem polskiej sztuki
celowo została zrealizowana w przestrzeni pozainstytucjonalnej. Była
krótkotrwałym zdarzeniem o charakterze efemerycznym. Miejscem wystawy była tzw.
przestrzeń zdegradowana. Galeria Spiż 7 działa od roku 1995 pośród powojennych ruin
wyspy spichrzów w Gdańsku, w miejscu, które jest swoistym ‘śmietnikiem kultury
i cywilizacji’. Taki wybór miał też na celu uwypuklenie specyfiki polskiej
sztuki - w konkretnym kontekście geopolitycznym. Silnie zatem wybrzmiewała nuta
ironii i autodystansu. Wystawa miała na celu przede wszystkim dyskusję nad
możliwościami tworzenia modeli interpretacyjnych w obszarze polskiej sztuki
współczesnej. Nie była więc próbą jakiegoś całościowego opisywania sceny
artystycznej, co zresztą byłoby z góry skazane na niepowodzenie.
Prospekty Transformacji. Zygmunt Piotrowski. Watch - In, analyses. akcja, fot. Z. rytka. 1979 /obok M. Niemirski
Fundacja
TNS zrealizowała wystawę bez wsparcia z publicznych środków, w dużej mierze dzięki
bezinteresownemu udziałowi artystów. Nie chodziło o realizację działania
spektakularnego ale przede wszystkim o ukazanie sposobów myślenia zaproszonych
artystów.
Założeniem
wystawy była chęć równoczesnego ‘naświetlenia’ kilku aspektów rzeczywistości
społeczno-kulturalnej. Takie podejście kurator uznał za niezbędny warunek dla
podjęcia skutecznych prób analizy i redefinicji współczesnej rzeczywistości.
Ten wątek był punktem wyjścia ku temu aby poprzez prace artystów – współczesne,
jak i te z przełomu lat 70/80/90 – prowadzić refleksję nad potencjałem
współczesnej polskiej sztuki.
Gdański Archive. Jacek Niegoda i Mikołaj Jurkowski. Europa, bezpieczeństwo, współpraca, akcja w Spiżu 7, 1999
Istotą
wystawy było ‘zwarcie’ ze sobą dwóch podstawowych kierunków praktyki
artystycznej na przykładzie prac artystów. Tym samym chodziło o zarysowanie adekwatnej
‘ramy interpretacyjnej’.
Z jednej strony, jako punkt
odniesienia przywołane zostały tzw. „postawy zaangażowane” - poruszające
problematykę społeczną.
Z drugiej strony zaprezentowano prace
tychże zaproszonych artystów, które dotykały obszaru doznań nakierowanego na tzw.
„przestrzenie wewnętrzne”. Owe wewnętrzne przestrzenie potraktowano jako
szeroką gamę stanów wymagających ‘wewnętrznego” skupienia, począwszy od
praktyki medytacyjnej, procesu analizy stanów mentalnych, itp., aż do
autorefleksji i intymnej pracy o charakterze ‘paradetyktywistycznym’. Zamiarem
kuratora wystawy było ukazanie spektrum tego rodzaju praktyk jako swoistej
‘platformy’ do wejścia w szeroko rozumiany obszar duchowości.
Gdański Archive. Czerwonka i Zamiara, perf. Go, 1992,
Grupa Tot Art, dokumentacje z lat 80tych
Powyższe
założenia praktycznie zostały zrealizowane poprzez wybór przez kuratora dwóch
prac każdego artysty lub też jednej, wydatnie łączącej oba aspekty; w
kontekście założeń wystawy -otwartej na obie interpretacje.
Od
strony formalnej celem takiego zabiegu ‘łączenia’ i ‘nawarstwienia’ było
zbudowanie złożonej narracji, ogranie strategii ‘hipertekstu’ ale także próba
nakreślenia wielowymiarowej przestrzeni dyskusji: Jedynie dążąc do uchwycenia
wielu aspektów rzeczywistości społeczno-kulturalnej możemy tworzyć propozycje
przewartościowań.
Diagram inicjatyw ponowoczesnych w trójmieście. TNS. wystawa VHA? 2012
Dla uporządkowania wielowarstwowej sytuacji wprowadzono cztery kategorie tematyczne:
1. Europa, Europa:
Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski, Andrzej Partum, Julita Wójcik.
2. Global Dream:
Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal.
3. Prospekty Transformacji:
Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski i WL,
Dorota Nieznalska, Zygmunt Piotrowski, Wojciech Zamiara
4. Gdański ‘Archive’/ Dokumentacje:
Jacek Niegoda i Mikołaj Jurkowski, galeria C 14/ Witosław Czerwonka i Wojciech Zamiara, grupa Tot Art,
grupa Pampers Maxi,
Druk o galerii C 14 z roku 1992
Grupa Pampers Maxi w roku 1989. Od lewej: Rogulski, Laskowski, Kaja, Góra
Każda kategoria stanowiła także swoiste pole ‘gry’ pomiędzy wybranymi konkretnymi pracami
dzięki tworzeniu zestawień.
1.
Tworzenie i przekraczanie pan-europejskiej tożsamości w wieloaspektowym projekcie
Andrzeja Dudka Durera
(wielkoformatowa fotografia pt; Autoobserwator I z roku 1999)
Kontekstualna gra ‘centrów i peryferii’ Europy w realizacji Sławka Góry
(Von hier aus z użyciem znaku polskiej
flagi – obraz prezentowany w roku 1992 w galerii C 14.) aż po prywatną introspekcję
z perspektywy emigranta.
(Autoportret w technice akwareli. Od roku 2006 autor tworzy w Londynie).
Kluczowe dla tożsamości współczesnego europejskiego społeczeństwa wątki sztuki kobiecej/
sztuki Gender aż
po transcendencję płci i humanizmu w pracach Natalii LL (Wideo Marzenia Brunchildy z roku 1994,
fotografia/dokument performance, pt: Tęcza z roku 2010)
Dom i jego
wielonarodowi mieszkańcy - wewnętrzne i społeczne znaczenia pojęcia ojczyzny
w ‘uszytej’
realizacji Julity Wójcik. (Czyjś Haimat. Gdańsk ul. Sobótki 16 /
Irgend Jemandes Heimat.
Danzig. Am Johannisberg 16. 2006)
‘Milczenie awangardowe’ Andrzeja Partuma. (Manifest pt: Milczenie awangardowe. z roku 1978
oraz praca pt:
I’m Partum, z roku 1982)
Projekt Kolekcja Marka Niemirskiego – jako symboliczny ‘pakiet polskiej sztuki’ dla Europy.
Projekt realizowany wielkoformatowo jako malarstwo, którego korzenie tkwią w
intymnym działaniu „paradetyktywistycznym” –
punktem wyjścia tych prac są odciski palców artystów.
(Wszystkie realizacje w kategorii ‘Europa, Europa’ były zarazem rodzajem „portretu”
czy też „autoportretu”.
Cztery pierwsze realizacje dodatkowo łączyło w pewnych aspektach także subtelne odniesienie
do energii kultury największego zachodniego sąsiada.)
2.
Problem zderzenia ‘małych narracji’ i globalnych instytucji światowych
(fotografia/dokument realizacji performance
w ważnych historycznie miejscach Paryża pt: Monument z roku 2008)
aż po ‘rozbijanie lustra świadomości’ w
performance Hertz z roku 2010, Justyny Koeke.
Stygmatyzacja współczesności w ikonach symboli korporacji
(wielkoformatowy wydruk CosalCa z roku 2012) aż
po celebrację ‘śmierci artysty’ w ironicznej pracy Kosałce naród,
(dokument z roku 1007) Jerzego Kosałki.
Realne ‘zderzenie cywilizacji’ jako drżący na medium taśmy filmowej
‘osobisty dokument złych snów’ (Wideo
Samochody i ludzie z roku 2001) Wilhelma Sasnala.
Problem ‘widmowej’ tożsamości społeczeństw/kontynentów (Eurazja - will it fly? z roku 2012)
aż po „Osmozę
światopoglądów” (Osmoza (2011) i New Totalism – Selftransformation z roku 2012)
Marka Rogulskiego.
3.
Kloszardowie transformacji jako szamani postindustrialnej przestrzeni Jakuba Bielawskiego
(wideo zrealizowane
na terenach dawnej stoczni gdańskiej).
‘Rekonstrukcje’ Wielkiej historii i ‘śledztwa’ kronik biblioteki IPNu aż po czułość ‘osobistych,
rodzinnych’ faktografii w realizacji Doroty Nieznalskiej. (Re-konstrukcja z dnia 16.12. 1981/archiwum/,
2012 oraz dokumentacja przewiezienia zrekonstruowanej bramy do galerii GGM w roku 2011)
Od ducha Pomarańczowej Alternatywy (akcja Zamknąć Mandelę z roku 1990) aż po halucynogenne
transgresje
(Wideo Poza cykl, z roku 1996) Andrzeja Miastkowskiego i Wspólnoty Leeeżeć.
Drewniana ‘Żelazna Kurtyna’ i ‘czerwona huśtawka polskiej sztuki’ wystawiona na wystawie
Nowej Ekspresji z
roku 1986 aż po ‘freestyle’ jednostki na bazarze Wolnej Polski, w realizacjach Wojciecha Zamiary.
(Kadr z dokumentu instalacji pt: Huśtawka z roku 1986, fotografia pt: Płot z realizacji w BWA
Zielona Góra w roku
1988 oraz dokument performance Buju, buju, z roku 1992)
Od kontrkultury lat
60tych i ‘zakazu wszelkich zgromadzeń’ aż po medytację
Ducha historii w
działaniach Zygmunta Piotrowskiego. (WATCH-IN
[analyses]
Dokumentacja z archiwum Grupy Samokształceniowej działającej w
latach 1972-1981 jako "Studio Artystyczno-Badawcze studentów ASP, PWST i PWSM" w Warszawie. Fotografie autorstwa
Zygmunta Rytki. 1977.
4.
W kategorii Gdański Archive przywołano dokumentacje:
Działanie Mikołaja Jurkowskiego i Jacka Niegody, pt: Europa, Bezpieczeństwo, Współpraca
mające miejsce w
roku 1999 w galerii Spiż 7.
Wideo Go Witosława Czerwonki i Wojciecha Zamiary z roku 1990 – jedną z pierwszych prezentacji
wideoperformance w legendarnej gdańskiej galerii C 14 i Stowarzyszeniu KIS - jednej z pierwszych
społeczno-
artystycznych organizacji w Wolnej Polsce – które działało w Gdańsku w latach 1990/1992.
Zaproszenie na wystawę grupy Pampers Maxi /Kaja, Góra, Laskowski, Rogulski/ w formie
nadruku pampers maxi
na szablonie ‘pudełka na produkt’ z roku 1989.
Publikację z roku 1991 poświęconą działaniom galerii C 14.
Dokumentacje grupy Tot Art (Materiały wideo oraz plakat z akcji w klubie Rudy Kot z roku 1986;
sztandar z akcji
happenersko koncertowych z lat 80-tych.)
Wydruk diagram inicjatyw ponowoczesnej sztuki w Trójmieście od końca lat 70-tych
aż do chwili obecnej.
Na otwarciu wystawy miał miejsce performance Jakuba Bielawskiego, pt: schizoid man – XXI,
oraz koncert formacji IZES /Izes, Cieślikiewicz, Gos, Kaszuba, Rogulus, Wojtczak/
Autor
projektu, kurator wystawy; Marek Rogulski, fundacja TNS.
Tytuł projektu 'Producenci kontekstów w obliczu przemian' nawiązuje bezpośrednio
do książki Leszka Brogowskiego, zatytułowanej: 'Sztuka w obliczu przemian'
(wyd. 1990) analizującej przeobrażenia w rozumieniu i postrzeganiu sztuki na
przestrzeni wieków. W dobie postmodernizmu kluczowa stała się umiejętność
stwarzania odpowiedniego kontekstu i ramy interpretacyjnej dla podejmowanych
działań. Strategie artystyczne są m.in. grą z rzeczywistością społeczną oraz z
uwarunkowaniami kulturowymi i ekonomicznymi a sami artyści stają się niejako
producentami kontekstów starającymi się szybko update-ować swoje poszukiwania.
Punktem wyjścia w konstruowaniu projektu był namysł nad fenomenem
konceptualizmu i jego dalekosiężnym wpływem na charakter szeregu współczesnych
praktyk artystycznych.
Celem
projektu jest wypracowywanie i tworzenie modeli interpretacyjnych w obszarze
sztuki współczesnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz