Przy tej okazji przypominamy tekst, pt: Od Pampers Maxi do Poza Postmodernizm", który ukazał się w roku 2009 w publikacji pt: "Suplementy do sztuki polskiej lat 80-tych" - pod redakcją Jolanty Ciesielskiej. Suplementy wydane zostały przez OKiS we Wrocławiu przy wsparciu MKiDN oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
FROM
PAMPERS MAXI TO BEYOND POSTMODERNISM. Marek Rogulski
Pampers Maxi group (1988–1989) were Marek Rogulski, Sławomir Góra,
Sławomir Laskowski and Robert Kaja (living in Gdańsk and Bydgoszcz). They were
influenced by the contacts with the Berlin’s art scene, literature concerning
postmodernism, first excursions to the Western world and education in the
Studio of Design Basics of Professor Witosław Czerwonka at the State College of
Visual Arts in Gdańsk. The key exhibitions took place in Bydgoszcz and Warszawa
(in the former Norblin factory) in 1989. In their intermedia works there was an
ironic undertone, as the atmosphere and art of the 1980s were turning into past
which could be observed and interpreted from the distance (Rogulski’s Revolution,
Góra’s Room).
Grupa Pampers Maxi. Rok 1989
What became important was to use the context, examine
meanings (Laskowski’s Columns, Kaja’s Coke Oven) and to create
new, postmodernist consciousness. The name of the group was borrowed from the
popular diaper brand. After 1989 Rogulski and Kaja collaborated for a while
with Wyspa Gallery in Gdańsk.
Galeria C 14, 1990 rok. Andrzej Awsiej, Joanna Kabala, Marek Rogulski. Galeria Spichrz 7, rok 1995. Wyspa Spichrzów.
Rogulski, Andrzej Awsiej and Joanna Kabala
established C 14 Gallery and direct the Club of Social Initiatives
Association (1991-1992) in Gdańsk which gathered artists, groups of youth and
representatives of young opposition trying to introduce alternative social
movements to the new reality after 1989. Next, they co-founded the Open Atelier
project in the former City Bathhouse in Gdańsk. Based on TNS Foundation (since
1992), Rogulski directs Auto da Fé gallery (1993-1994), through which he
attempts to develop extended interpretations of postmodernism, and next he
moves his actions to the Granary Island where he founds Spiż 7 Gallery and
the Centre for Research of Inner Space where he creates formula of the Beyond
Postmodernism project. In contrast to Wyspa directed by Aneta Szyłak who
strived to institutionalize the City Bathhouse/Laznia, Rogulski’s goal was to
revaluate the contents of contemporary interpretations of postmodernism. Ideas
which stimulated the actions of Pampers Maxi found continuation.
The 1980s, the prime of postmodernism in art worldwide,
were the “dark ages” of martial law in Poland. Beginning with the 1990s,
studies on the topic, symposia, publications and translations, and, finally –
art appear. Around 2000 postmodernism in Poland had ripened to get
intellectually consumed – internationally acclaimed works had already been
known, local ones – written, there were paintings and sculptures. (...) Yet
Rogulski, instead of taking advantage from the intellectual boom, coins the
watchword: “beyond postmodernism” Lukas Guzek.
Source: TNS Foundation, Gdańsk 2008.
OD
PAMPERS MAXI DO POZA POSTMODERNIZM. Marek Rogulski
Grupę
Pampers Maxi tworzyli w latach 1988-1989 Marek Rogulski, Sławomir Góra,
Sławomir Laskowski i Robert Kaja (Gdańsk i Bydgoszcz). Na charakter działań
wpłynęły między innymi kontakty z ówczesną sceną artystyczną Berlina,
literatura poruszająca problematykę postmodernizmu, pierwsze wyjazdy za
zachodnią granicę oraz edukacja w Pracowni Podstaw Projektowania Witosława
Czerwonki na PWWSP w Gdańsku. Najważniejsze wystawy odbyły się w Bydgoszczy
oraz Warszawie (dawna fabryka im. Norblina) w 1989 roku.
Marek Rogulski. Mały traktat o transformowaniu energii. 1991.
W intermedialnych
pracach artystów pobrzmiewała nuta ironii – przemiany, atmosfera i sztuka lat
osiemdziesiątych stawały się przeszłością, którą można już było obserwować i
interpretować z dystansu (Rewolucja Rogulskiego, Pokój Góry).
Ważne było operowanie kontekstem, badanie znaczeń (Kolumny,
Laskowskiego, Koksowniki Kaji) i tworzenie nowej postmodernistycznej
świadomości (nazwę grupa zaczerpnęła od popularnych na zachodzie pieluszek). Po
roku 1989 Rogulski i Kaja współpracują okresowo z Galerią Wyspa w Gdańsku.
Rogulski, Andrzej Awsiej i Joanna Kabala tworzą galerię C 14 i prowadzą
Stowarzyszenie Klub Inicjatyw Społecznych (1991-1992) w Gdańsku, które skupiało
artystów, grupy młodzieżowe i przedstawicieli młodej opozycji próbujących
wspólnie wprowadzić alternatywne ruchy społeczne w nową rzeczywistość po 1989
roku.
Grupa ziemia Mindel Wurm. 1991 oraz Jaskinia, obiekt Marka Rogulskiego z roku 1989.
Następnie współtworzą projekt Otwarte Atelier w dawnej Łaźni Miejskiej w Gdańsku. W oparciu o fundację TNS (od 1992) Rogulski prowadzi tam galerię Auto da Fé (1993-1994), poprzez którą próbuje rozwijać szersze interpretacje postmodernizmu, a następnie przenosi działalność na Wyspę Spichrzów gdzie zakłada galerię Spiż 7 i Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej.
Plakat Galerii Auto da fe działającej w Otwartym Atelier w dawnej Łaźni, w latach 1993 -1994. Marek Rogulski, realizacja Epoka Progu z roku 1992 w CRP Orońsko.
Tutaj sformułuje projekt Poza Postmodernizm. W odróżnieniu od Wyspy, która pod kierunkiem Anety Szyłak dążyła do instytucjonalizacji Łaźni, działania Rogulskiego miały na celu merytoryczne przewartościowanie współczesnych interpretacji postmodernizmu. Idee ważne dla grupy Pampers Maxi zyskały nowe rozwinięcie. „Lata osiemdziesiąte, gdy postmodernizm artystyczny rozkwitał na świecie, były „ciemnymi wiekami” stanu wojennego. Od początku lat dziewięćdziesiątych pojawiają się studia nad tym tematem, sympozja, publikacje i tłumaczenia, także sztuka. Około roku 2000 postmodernizm w Polsce dojrzał do konsumpcji intelektualnej – dzieła światowe były dostępne, własne już napisane, powstały obrazy, rzeźby. (...) Tymczasem Rogulski zamiast korzystać z tej koniunktury intelektualnej rzuca hasło «poza postmodernizm»” /Łukasz Guzek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz